מלכים ב' פרק י"ד

פרק יד א בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְיוֹאָשׁ בֶּן יוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ אֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה.

ב בֶּן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה הָיָה בְמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ יְהוֹעַדָּן מִן יְרוּשָׁלִָם

ג וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' רַק לֹא כְּדָוִד אָבִיו,

מלבי"ם: אמציה אמנם עשה מעשים טובים, אך מדרגת מעשיו הטובים לא היו כמדרגת המעשים הטובים שעשה דוד, סב סבו.

אמציה לא עשה את הטוב מאהבת ה', אלא מצוות אנשים מלומדה. כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה יוֹאָשׁ אָבִיו עָשָׂה, יואש, חטא והחטיא אחרי מות יהוידע הכהן, וגם בנו, היה צדיק בתחילת מלכותו, ואח"כ התחיל לעבוד לאלילי אדום.

ד רַק הַבָּמוֹת לֹא סָרוּ עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים בַּבָּמוֹת

ה וַיְהִי כַּאֲשֶׁר חָזְקָה הַמַּמְלָכָה בְּיָדוֹ, תרגום: כאשר מעמדו של אמציה כמלך התחזק,

 וַיַּךְ אֶת עֲבָדָיו הַמַּכִּים אֶת הַמֶּלֶךְ אָבִיו, תרגום: אמציה הרג את עבדיו שרצחו את יואש אביו, דהיינו: את יוזבד בן שמעת ואת יהוזבד בן שומר,

ו וְאֶת בְּנֵי הַמַּכִּים לֹא הֵמִית, תרגום: את הבנים של מי שמרד בו, את בניהם של יוזבד בן שמעת ויהוזבד בן שומר, לא הרג אמציה,

 כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה ה', תרגום:ככתוב בספר התורה שה' ציווה על ידי משה. לֵאמֹר:  לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים, רד"ק: אבות לא ייהרגו בגלל חטא של בניהם,

 וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת ובנים לא ייהרגו בגלל חטא אבותם,

רד"ק: אמציה לא הרג את בני המורדים  באביו כי כל אדם מקבל עונש רק על חטאים שהוא עצמו חטא.

לפי רד"ק, הפסוק בספר דברים בא ללמדנו 2 הלכות: אסור להרוג אדם בחטא אביו או בנו. ואסור להרוג אדם על פי עדות אביו או בנו.

הפסוק "לא יומתו" נאמר רק על מיתה ביד אדם ולא על מות בידי שמים.

 כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָת, רד"ק: כל אדם נהרג על חטאיו שלו. אמציה לא הרג את בני המורדים באביו, כי בתורה כתוב שאדם מת רק כעונש על חטא שהוא עצמו חטא, ולא כעונש על חטא שחטא אביו או בנו.

ז הוּא הִכָּה אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח, תרגום: אמציה הכה את אנשי אדום במקום שנקרא גֵיא מֶלַח,

 עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים, רד"ק: אמציה הרג עשרת אלפים חיילים מאדום בגֵיא מֶלַח. מוזכרים רק חיילים בני מלך שנהרגו ולא חיילים שנהרגו במקומות אחרים.

 וְתָפַשׂ אֶת הַסֶּלַע בַּמִּלְחָמָה, מצודות: אמציה גם כבש במהלך המלחמה מבצר גדול שהיה בנוי על סלע,

אכזריות! מהר"י קרא: אמציה לא כבש את המבצר, אלא חיילי יהודה לקחו 10.000 חיילים משעיר, העלו אותם לראש הסלע ומשם השליכו אותם.

 וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ יָקְתְאֵל אמציה קרא את שם המבצר יָקְתְאֵל,

רש"י: על שם קהוי השיניים. לאחר שאמציה כבש את המבצר, הקב"ה החליט להשחית אותו בכך שגרם לו להתגרות במלך ישראל. כי אמציה החזיר אתו מהמלחמה את העבודה הזרה של שעיר ועבד אותו.

עַד הַיּוֹם הַזֶּה, לפי המסורת ירמיהו כתב את ספר מלכים. רש"י: המבצר נקרא בשם יָקְתְאֵל, לאחר שנים רבות, עד הזמן שנכתב ספר מלכים.

ח אָז, לאחר שניצח את אדום, שָׁלַח אֲמַצְיָה מַלְאָכִים אֶל יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז בֶּן יֵהוּא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל,

מצודות: בתחילת הפסוק מיוחס יואש עד ליהוא, כדי לומר שלא היה לאמציה סיכוי לנצח במלחמה כי יואש היה רק נכד יהוא, וצריכים לעבור 4 דורות עד שתוסר מלכות יהוא.

רלב"ג: אמציה יוחס כאן לאחזיה כדי לומר שזו הסיבה שיואש ביזה אותו. אמציה היה צאצא אחזיה שהיה מצאצאי אחאב.

לֵאמֹר: לְכָה נִתְרָאֶה פָנִים, מצודות: בוא נילחם אחד מול השני פנים אל פנים. (בספר דברי הימים מסופר שחיילי ישראל היו תוקפים את ארץ יהודה בפעולות צבאיות קטנות, ולכן אמציה רצה לצאת למלחמה כוללת).

אמציה רצה לצאת למלחמה, למרות שידע שאין לו שום סיכוי לנצח את יואש, כי הוא היה חזק יותר מאמציה ועוד לא עברו 4 דורות של יהוא שמלכו, אך הקב"ה רצה להענישו על שאימץ עבודה זרה משעיר לאחר שניצח אותם במלחמה.

ט וַיִּשְׁלַח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, לֵאמֹרהַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן, מצודות: הקוץ שנמצא ביער לבנון.

  רש"י: החוח הוא משל לשכם בן חמור שביקש לבוא בקשרי נישואין עם יעקב, ובני יעקב הרגו את שכם ואנשיו.

שָׁלַח אֶל הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן, לֵאמֹרתְּנָה אֶת בִּתְּךָ לְבְנִי לְאִשָּׁהוַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וַתִּרְמֹס אֶת הַחוֹחַ, מצודות: חית יער הלבנון, רמסה את הקוץ.

הנמשל: אמציה הוא הקוץ ויואש הוא הארז. אם הארז מתחבר עם הקוץ, גם לדבר שלום, כקשר נישואין בין בניהם, הדבר נחשב לחוסר כבוד כלפי עץ הארז, כל שכן שאין זה מכובד שהארז והקוץ יילחמו זה בזה.

י הַכֵּה הִכִּיתָ אֶת אֱדוֹם וּנְשָׂאֲךָ לִבֶּךָ, מצודות: בגלל שהכית את אדום, התחלת להתגאות ואתה חושב שתוכל לנצח.

 הִכָּבֵד וְשֵׁב בְּבֵיתֶךָ, מצודות: אם תשב בביתך, הכבוד שבניצחון על אדום יישאר, ואם תלחם נגדי ותפסיד, האנשים יזכרו רק את ההפסד.

רלב"ג: יואש ביזה את אמציה כי אמציה היה מזרע אחזיה מלך יהודה שהיה מצאצאי אחאב. זו הסיבה שלאחר שניצחו, ייחס אותו לאחזיה (בפסוק יג').

וְלָמָּה תִתְגָּרֶה בְּרָעָה, מצודות: למה שתתחיל לריב איתי, ותבוא עליך רעה. וְנָפַלְתָּה אַתָּה וִיהוּדָה עִמָּךְ, תרגום: גם אתה תיהרג וגם ממלכתך תפסיד.

יא וְלֹא שָׁמַע אֲמַצְיָהוּ, תרגום: אמציה לא קיבל את דברי יואש, לא שמע בקולו ויצא להילחם נגדו.

 וַיַּעַל יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, תרגום: יואש מלך ישראל עלה על אמציה, וַיִּתְרָאוּ פָנִים הוּא וַאֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה, תרגום: והם נלחמו זה בזה.

 בְּבֵית שֶׁמֶשׁ אֲשֶׁר לִיהוּדָה, רד"ק: המלחמה הייתה בבית שמש שבנחלת יהודה, כי יואש בא להילחם בתוך גבול ממלכת יהודה.  רלב"ג: הדבר מראה על הביטחון המופרז של יואש.

יב וַיִּנָּגֶף יְהוּדָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל, תרגום: חיילי יהודה הוכו ע"י חיילי ישראל. וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְאֹהָלָיו, תרגום: כל אחד מחיילי יהודה ברח לביתו.

למה יואש הפסיד?

1. בגלל חטא הגאווה והיוהרה.

2. בגלל אכזריותו כלפי 10.000 איש שזרק מעל הסלע.

יג ניצחון יואש מתואר וגם 4 פעולות שעשה לאחר שניצח את אמציה, 1וְאֵת אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה בֶּן יְהוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָהוּ תָּפַשׂ יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית שָׁמֶשׁ,

תרגום: יואש מלך ישראל הצליח לשבות בבית שמש את אמציה בן יואש בן אחזיה מלך יהודה.  2. פרץ פריצה בחומת העיר, בְּשַׁעַר אֶפְרַיִם עַד שַׁעַר הַפִּנָּה,

רלב"ג: מהשער שדרכו נכנס שבט אפרים כשעלה לבית המקדש, שער אפרים, עד שער סמוך לבית המקדש שנקרא שַׁעַר הַפִּנָּה,

  אַרְבַּע מֵאוֹת אַמָּה, מצודות: אורך הפריצה שפרץ אמציה היה 400 אמה.

 מלבי"ם:  יואש פרץ את חומת ירושלים לא כדי להשחית את החומה אלא כך היה מקובל לציין ניצחון על מלך אחר.

יד  3 וְלָקַח אֶת כָּל הַזָּהָב וְהַכֶּסֶף וְאֵת כָּל הַכֵּלִים הַנִּמְצְאִים בֵּית ה' וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ, תרגום: יואש לקח את כל הכסף, הזהב והכלים שהיו בבית המקדש ובאוצרות המלך.

 4וְאֵת בְּנֵי הַתַּעֲרֻבוֹת, מצודות: יואש לקח בני תערובות כבני ערובה, בני שרי ממלכת יהודה, כדי למנוע מהם מלמרוד בו כדי שלא יהרוג את בניהם.

וַיָּשָׁב שֹׁמְרוֹנָה, רד"ק: ואז יואש חזר לשומרון.

טו וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹאָשׁ אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ וַאֲשֶׁר נִלְחַם עִם אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל:

טז וַיִּשְׁכַּב יְהוֹאָשׁ עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּשֹׁמְרוֹן עִם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּמְלֹךְ יָרָבְעָם בְּנוֹ תַּחְתָּיו

יז וַיְחִי אֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה אַחֲרֵי מוֹת יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה.

יח וְיֶתֶר דִּבְרֵי אֲמַצְיָהוּ הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.

יט וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו קֶשֶׁר בִּירוּשָׁלִַם, מצודות: לאחר שיואש החזיר את אמציה למלכות, מרדו באמציה בירושלים.

 וַיָּנָס לָכִישָׁה אמציה ברח ללכיש.  כמה זמן שהה אמציה בלכיש?

רש"י: אמציה שהה שם 15 שנה לאחר שיואש שחרר אותו, ולא חזר למלכותו, אלא היה נרדף כל הזמן ע"י האנשים שמרדו בו.

  רד"ק: אמציה נהרג בלכיש מיד לאחר שברח לשם, ומלך במשך 15 שנה. ודחה את פרוש רש"י שעוזיה מלך 15 שנים שבהם שהה אמציה בלכיש,

כי כתוב בפסוק כ"א שהמליכו את עוזיה לאחר מות אמציה ולא ייתכן לומר זאת אם עוזה מלך בפועל במשך 15 שנה.

מלבי"ם: אמציה ברח ללכיש 3 שנים אחרי המלחמה נגד יואש ושהה שם 12 שנה.  רלב"ג: עזריה מלך בחיי אביו במשך 11 שנה. 

 וַיִּשְׁלְחוּ, אנשיםשיתפסוהו. מלבי"ם: המורדים באמציה היו תלמידי יהוידע הכהן. וייתכן שהמורדים בו, הם שייעצו לו להילחם נגד יואש, כדי שייהרג.

 אַחֲרָיו לָכִישָׁה, וַיְמִתֻהוּ, את אמציה, שָׁם  בלכיש.רד"ק בשם סדר עולם: בזמן זה מת יואש וחזר אמציה לירושלים.

 רלב"ג: יואש מת כי התגאה על אמציה. מלבי"ם: יואש מת קודם זמנו בגלל שהתגאה בנצחונו.

כ וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ עַל הַסּוּסִים, רד"ק: נשאו את אמציה במרכבה רתומה ל 2 סוסים, וַיִּקָּבֵר אמציה בִּירוּשָׁלִַם עִם אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד, מקום שם נקברו אבותיו.

כא וַיִּקְחוּ כָּל עַם יְהוּדָה אֶת עֲזַרְיָה, בן אמציה, וְהוּא בֶּן שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה  וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ, את עזריה, תַּחַת אָבִיו אֲמַצְיָהוּ.

כב הוּא בָּנָה אֶת אֵילַת, מצודות:עזריה ביצר את העיר אילת, ובנה לה חומה, וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה, מצודות: תחילה הייתה אילת שייכת ליהודה, ואדום כבשו את העיר. עזריה ניצח את אדום והחזיר אותה למלכות יהודה וביצר אותה.

אֵילַת, זו לא אילת שבימינו. רד"ק: אֵילַת, הייתה שייכת לאדום. דוד כבש את אֵילַת, וכאשר יהורם מלך על יהודה ואדום מרדו בו, הם כבשו שוב את אֵילַת, עד שעזריה כבש שוב את העיר ובנה אותה ואת חומותיה.

אַחֲרֵי שְׁכַב הַמֶּלֶךְ עִם אֲבֹתָיו, מצודות: עזריה ביצר את אֵילַת, לאחר מות אמציה.

רד"ק: הנביא מדגיש שבניין אֵילַת, קרה אחרי שאמציה מת. עוזיה התחיל למלוך בחיי אביו. כי כאשר אמציה ברח מירושלים ללכיש, עוזיה מלך במקומו.

כג בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַאֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה, מצודות: ירבעם בן יואש מלך על ישראל 41 שנים מקוטעות.

כד וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' לֹא סָר מִכָּל חַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל.

כה הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל, רש"י: ירבעם נלחם נגד ארם וכבש מהם שטח נרחב, וכך החזיר את גבולות ממלכת ישראל למה שהיה קודם.

מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה, מצודות: ממקום הנקרא, לְּבוֹא חֲמָת, עד ים הערבה = ים המלח, ושטח הממלכה חזר לגודל שבו הוא היה לפני הכיבושים.

 רד"ק: מחלוקת בירושלמי האם תחום ממלכת ירבעם הייתה גדולה מתחום ממלכת יהושע או לא. 

כִּדְבַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר, מצודות: כפי שה' הבטיח בנבואה ליונה בן אמיתי, הנביא מגת החפר.

בשם חז"ל כתב שכשם שליונה הנביא נהפכה הנבואה על נינווה מרעה לטובה, כך בימי ירבעם נהפכה הנבואה על ישראל מרעה לטובה.

 רש"י: יונה משח את יהוא ואמר לו שבני רביעים יישבו על כסאו, ולכן ירבעם שהיה נינו של יהוא מלך על ישראל והצליח במלכותו.

מלבי"ם:  יונה התנבא ואמר שה' לא רצה להשמיד את ב"י כי עדיין לא נגזר דינם, ורק לאחר שעברה תקופה נוספת שבה חטאו ישראל, נגזרה הגזירה.

כו כִּי רָאָה ה' אֶת עֳנִי יִשְׂרָאֵל , מצודות: כי ה' ראה את עניים, ומצוקת ישראל, ולא בגלל שהיו להם זכויות.

 מֹרֶה מְאֹד, מצודות:  מֹרֶה = מצבם השתנה לרעה, והתדרדר כל הזמן. רש"י: מֹרֶה מלשון שהמרו את פי ה'.

 רלב"ג: מֹרֶה עם ישראל היה מורה את פי ה', ועקב כך באו עליו דברים רעים.

 וְאֶפֶס עָצוּר, מצודות: ולא היה בישראל רכוש בבית, וְאֶפֶס עָזוּב, מצודות: ולא מקנה בשדה.

וְאֵין עֹזֵר לְיִשְׂרָאֵל, תרגום: ולא היה מישהו שיעזור ויושיע את ישראל.

כז וְלֹא דִבֶּר ה' לִמְחוֹת אֶת שֵׁם יִשְׂרָאֵל מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, מצודות: ה' לא רצה למחות את שם ישראל מתחת השמים,

מלבי"ם: הקב"ה ראה שלא יעזור להעניש את עם ישראל.

 וַיּוֹשִׁיעֵם בְּיַד יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ, מצודות: ולכן ה' הושיע את ישראל ע"י ירבעם בן יואש, ולא בגלל שהיו להם זכויות.

כח וְיֶתֶר דִּבְרֵי יָרָבְעָם וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר נִלְחָם, וַאֲשֶׁר הֵשִׁיב אֶת דַּמֶּשֶׂק וְאֶת חֲמָת לִיהוּדָה,

מצודות:והסיפור שספר את המקרה שירבעם החזיר את דמשק וחמת לשלטון ממלכת יהודה. (למרות שירבעם היה מלך מישראל(.

בְּיִשְׂרָאֵל, מצודות: ירבעם הצליח לכבוש את דמשק וחמת בעזרת חיילי וגיבורי ישראל, ולא היו עימו חיילים מיהודה. 

רד"ק: בְּיִשְׂרָאֵל, למה החזיר ירבעם ערים אלו ליהודה למרות שהוא היה מלך ישראל? כי ירבעם חשב שהדבר העיקרי שערים אלו יהיו תחת שלטון יהודי.

 מלבי"ם: באותו זמן הייתה ממלכת יהודה נתונה תחת שלטון ממלכת ישראל ולכן ירבעם שלט גם על ממלכת יהודה וגם על הערים אותן כבש: דַּמֶּשֶׂק וחֲמָת.

הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל כט וַיִּשְׁכַּב יָרָבְעָם עִם אֲבֹתָיו עִם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל 

איך מת ירבעם? אבן עזרא: נהרג בחרב כדברי אמציה לירבעם בהם ציטט את נבואת עמוס.

מצודות: אמציה שיקר לירבעם כשטען שעמוס אמר שבית ירבעם ימות בחרב ובאמת הכוונה הייתה לזכריה בנו.

איך מת ירבעם השני?

 וַיִּמְלֹךְ זְכַרְיָה בְנוֹ תַּחְתָּיו. רש"י: זכריה מלך 3 שנים בחיי אביו ורש"י ומפרשים נוספים כתבו שירבעם מלך 3 שנים בחיי אביו.

הדפסה
אימייל
וואטצפ

מאמרים נוספים

דברי הימים א פרק כ

פרק כ א וַיְהִי לְעֵת תְּשׁוּבַת הַשָּׁנָה, רש"י: כשיש עשבים בשדה להאכיל סוסים (ובני אדם). מצודת דוד: בעת שהשמש שבה אל הנקודה שהייתה בה, בעת

המשיכו לקרוא »

דברי הימים א פרק יט

פרק יט א וַיְהִי, אַחֲרֵי כֵן, וַיָּמָת, נָחָשׁ מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן; וַיִּמְלֹךְ בְּנוֹ, תַּחְתָּיו   ב וַיֹּאמֶר דָּוִיד אֶעֱשֶׂה חֶסֶד עִם חָנוּן בֶּן נָחָשׁ, מצודת דוד: ארז"ל

המשיכו לקרוא »

האתר מתעדכן מידי שבוע במאמר חדש

דילוג לתוכן