מלכים ב' פרק י"ג

מלכים ב פרק יג א בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה לְיוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה

מָלַךְ יְהוֹאָחָז בֶּן יֵהוּא עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה,מצודות: יְהוֹאָחָז מלך על ישראל 17 שנים מקוטעות.

ב וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה',מלבי"ם: יהואחז עשה מעשים שהיו רעים בעיני ה'. וַיֵּלֶךְ אַחַר חַטֹּאת יָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל (עגלי הזהב), לֹא סָר מִמֶּנָּה, תרגום: יהואחז לא סר מהם, מחטאי ירבעם.

ג וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל,תרגום:ה' כעס על ישראל,

מלבי"ם:  יהואחז היה רשע בן רשע ולכן ה' כעס עליהם והענישם. ומן הסתם הקב"ה התרה בעם לפני ששלח אליהם את חזאל מלך ארם ללחוץ אותם.

 וַיִּתְּנֵם בְּיַד חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וּבְיַד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל,  כָּל הַיָּמִים,מצודות:(ה' מסר את ישראל בידיהם של חזאל מלך ארם וביד בן הדד בנו של חזאל) לאורך כל תקופת הזמן שיהואחז חי.

ד וַיְחַל יְהוֹאָחָז אֶת פְּנֵי ה',תרגום:יהואחז התפלל אל ה', וַיִּשְׁמַע אֵלָיו ה',תרגום:ה' קיבל את תפילת יהואחז.

 כִּי רָאָה אֶת לַחַץ יִשְׂרָאֵל,מצודות:כי ראה את הדוחק הגדול שבו היה נתון העם, כִּי לָחַץ אֹתָם מֶלֶךְ אֲרָם,תרגום:  כי מלך ארם דחק אותם.

 מצודות: הנביא אמר שאם הקב"ה לא היה מרחם על ישראל, לא הייתה תפילת יהואחז מתקבלת, כי הוא לא היה ראוי לכך.

ה וַיִּתֵּן ה' לְיִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעַ, מצודות:ה' שלח לעם ישראל מושיע. יואש בן יהואחז הושיע את ב"י מיד ארם עוד בחיי יהואחז, עוד לפני שהתחיל למלוך.

 וַיֵּצְאוּ מִתַּחַת יַד אֲרָם,תרגום:יואש הושיע את ישראל, והם כבר לא היו משועבדים לארם.

 וַיֵּשְׁבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאָהֳלֵיהֶם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם,תרגום:ב"י ישבו בביתם בשלום, כמו בתקופה שלפני שארם דחקו אותם.

ו אַךְ לֹא סָרוּ מֵחַטֹּאות בֵּית יָרָבְעָם אֲשֶׁר הֱחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל בָּהּ הָלָךְ, מצודות:למרות שיהואחז התפלל אל ה', עם ישראל לא סטה מחטאי ירבעם שהחטיא את ישראל בחטא עגלי הזהב, והוא המשיך לחטא ולעבוד אותם.

 וְגַם הָאֲשֵׁרָה עָמְדָה בְּשֹׁמְרוֹן, מצודות:חטא נוסף בו חטאו ישראל: הם העמידו אשרה בשומרון ועבדו אותה. החזרה בתשובה של יהואחז לא הייתה שלמה והוא אמנם פנה לה', אך במקביל המשיך לעבוד עבודה.

ז כִּי לֹא הִשְׁאִיר לִיהוֹאָחָז עָם, מצודות:ובגלל שיהואחז עבד עבודה זרה, מלך ארם לא השאיר לו הרבה חיילים.

 כִּי אִם חֲמִשִּׁים פָּרָשִׁים וַעֲשָׂרָה רֶכֶב וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים רַגְלִי בתקופת אחאב היו לישראל 2000 מרכבות, ועכשיו נשארו לישראל 10 מרכבות,תרגום: מלך ארם השאיר ליהואחז רק 50 פרשים, 10 מרכבות ו10000חיילים רגליים,

 כִּי אִבְּדָם מֶלֶךְ אֲרָם,תרגום: נותר ליהואחז רק צבא קטן כי מלך ארם איבד, השמיד, את כל חיילי ישראל. וַיְשִׂמֵם כֶּעָפָר לָדֻשׁ,מצודות: כאדם הדש וכותש ברגליו את העפר, כך מלך ארם רמס את חיילי ישראל.

ח וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹאָחָז וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל:

ט וַיִּשְׁכַּב יְהוֹאָחָז עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּמְלֹךְ יוֹאָשׁ בְּנוֹ תַּחְתָּיו:

י בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וָשֶׁבַע שָׁנָה לְיוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה,מצודות: בשנת 37 שנה למלכות יואש מלך יהודה,  מָלַךְ יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה,מצודות:לאחר מות אביו יהואחז, יהואש בנו מלך על ישראל במשך 16 שנה, וגר בעיר שומרון.

רלב"ג: אם מחשבים שנים מקוטעות בתחילת ובסוף מלכותו, השנים מסתדרות.

יא וַיַּעֲשֶׂה הָרַע בְּעֵינֵי ה' לֹא סָר מִכָּל חַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל בָּהּ הָלָךְ:

יב וְיֶתֶר דִּבְרֵי יוֹאָשׁ וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר נִלְחַם עִם אֲמַצְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.

יג וַיִּשְׁכַּב יוֹאָשׁ עִם אֲבֹתָיו למה כתוב שיואש מת, הרי ממשיכים לספר עליו? מלבי"ם: כאן הוזכר מות יואש למרות שעדיין חי. וזה מעין סיכום לישועה שהייתה לישראל. הישועה הייתה בימי יואש וירבעם, והנביא רצה לציין את המשך הישועה בימי ירבעם. רק בפרק יד' מסופר שיואש אכן מת.

רד"ק: ירבעם מלך בחיי אביו שנה, כי יואש ראה שאחיו מערערים על מלכותו.

רש"י: כדי לא לסמוך את מיתת אלישע לענייני ע"ז. 

מצודות: כבר נכתב שהישועה בימי יהואחז אביו נעשתה על ידי יואש, והנביא המשיך וסיכם את שנות פעילותו. 

וְיָרָבְעָם יָשַׁב עַל כִּסְאוֹ וַיִּקָּבֵר יוֹאָשׁ בְּשֹׁמְרוֹן עִם מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל.

יד וֶאֱלִישָׁע חָלָה אֶת חָלְיוֹ אֲשֶׁר יָמוּת בּוֹ, תנו רבנן: 3 חלאים חלה אלישע: 1. שגירה דובים בתינוקות, 2. שדחפו לגחזי בשתי ידים, 3. שמת בו. בבלי סנהדרין דף קז.

מצודות:אלישע חלה במחלה שהוא עתיד למות ממנה,

 וַיֵּרֶד אֵלָיו יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל,מצודות:יואש מלך ישראל ירד אליו. וַיֵּבְךְּ עַל פָּנָיו וַיֹּאמַר: אָבִי אָבִי,מצודות:רבי רבי אתה אלישע, ובמפרשים מובא שכשם שהתלמידים נקראים בנים (כבני הנביאים), כך הרב נקרא אב.

 רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו,מצודות:בתפילותיך, היית עוזר לעם ישראל מול אויביהם כאילו שהיית מרכבות ופרשים, כאילו שהיו לך חיילים של ממש.

רלב"ג: בעזרת עצות אלישע הנבואיות, ישראל ניצחה במלחמות.

מלבי"ם: נקרא  רֶכֶב יִשְׂרָאֵל כי היה שקול כנגד כל עם ישראל. ב.  רֶכֶב יִשְׂרָאֵל מרכבות אש וסוסי אש הם המרכבה האלוקית שעל ידה הקב"ה מנהיג את העם.

טו וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלִישָׁע: קַח קֶשֶׁת וְחִצִּים, מלבי"ם: קח בידיך קשת וחיצים,  וַיִּקַּח אֵלָיו קֶשֶׁת וְחִצִּים. טז  וַיֹּאמֶר אלישע לְמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל:

הַרְכֵּב יָדְךָ עַל הַקֶּשֶׁת,מצודות:הנח את ידך על הקשת ותפוס אותו, וַיַּרְכֵּב יָדוֹ ויעש כן,

 וַיָּשֶׂם אֱלִישָׁע יָדָיו עַל יְדֵי הַמֶּלֶךְ, רד"ק:אלישע שם ידיו על ידי יואש מלך ישראל כדי לחזק את ליבו, כדי שיאמין בסימן שיהיה ע"י יריית החיצים.

יז וַיֹּאמֶר רד"ק:אלישע אמר לאחד הנוכחים: פְּתַח הַחַלּוֹן רד"ק: אלישע אמר ליואש שיפתח את החלון לפני שאמר לו להחזיק בחיצים ובקשת.

קֵדְמָה,מצודות:פתח את החלון שנמצא בצד המזרחי הפונה לכיוון ארם.

וַיִּפְתָּח, וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע ליואש: יְרֵה,מצודות: תירה את החיצים,   רד"ק: רק את החץ הראשון ירה אלישע ובשאר החיצים רק היכה בקרקע.

 וַיּוֹר,מצודות:יואש ירה את החיצים, וַיֹּאמֶר ליואש: חֵץ תְּשׁוּעָה לַה',

מצודות:על ידי שירית את החץ, תהיה תשועה מאת ה'. וְחֵץ תְּשׁוּעָה בַאֲרָם,מצודות:ועל ידי  שירית את החץ לכיוון ארם, עם ישראל יינצל מידי ארם.

 וְהִכִּיתָ אֶת אֲרָם בַּאֲפֵק עַד כַּלֵּה,מצודות:ואתה תכה בארם עד שהם יושמדו במקום שנקרא אֲפֵק. מלבי"ם: אֲפֵק היה מקום שהיה מוכן לישועת עם ישראל.

רד"ק: למרות שאֲפֵק הייתה בנחלת יהודה, שם היו עורכים את המלחמות בין ישראל לארם כפי שהיה עם אחאב.

יח וַיֹּאמֶר:  קַח הַחִצִּים: וַיִּקָּח, וַיֹּאמֶר לְמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל: הַךְ אַרְצָה,מצודות:תירה את החיצים על הארץ,

מלבי"ם:  כוחו של חזאל היה בשל דיבורו של אלישע, ואלישע לא יכול לבטל את כוחו של חזאל בדיבור, והיה צריך מעשה כדי להחליש את כוחו.

רלב"ג: אלישע שם בכוחו של יואש כוח אלוקי דרכו יוכל לנצח במלחמות.

 וַיַּךְ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים,מצודות:יואש ירה את החיצים לארץ 3 פעמים, וַיַּעֲמֹד,מצודות:ולאחר 3 פעמים, הפסיק יואש לירות חיצים לארץ.

יט וַיִּקְצֹף עָלָיו אִישׁ הָאֱלֹוקִים כעס עליו, וַיֹּאמֶר: ליואש: לְהַכּוֹת חָמֵשׁ אוֹ שֵׁשׁ פְּעָמִים,מצודות:היית צריך לירות את החיצים 5 או 6 פעמים, ולא להסתפק רק ב 3 פעמים אלישע חשב שיואש לא יפסיק לירות חיצים עד שהוא יאמר לו.

אָז הִכִּיתָ אֶת אֲרָם עַד כַּלֵּה,מצודות:לו היית יורה 5 או 6 פעמים, היית משמיד את ארם לגמרי.

רלב"ג: היו שם חיצים רבים ואלישע חשב שיואש יכה בארץ עם כל החיצים.

 וְעַתָּה,מצודות:ועכשיו, ירית את החיצים רק 3 פעמים, לכן רק  שָׁלֹשׁ פְּעָמִים תַּכֶּה אֶת אֲרָם.  

כ וַיָּמָת אֱלִישָׁע וַיִּקְבְּרֻהוּ, רד"ק: אלישע מת וקברו אותו. וּגְדוּדֵי מוֹאָב יָבֹאוּ בָאָרֶץ,רד"ק: גדודי מואב התחילו לבוא, כי לאחר מות אלישע התחילה הפורענות.

מצודות:בזמן שאלישע מת, חיילי מואב היו רגילים להיכנס לארץ ולקחת שלל מהעם.

 בָּא שָׁנָה,רד"ק: הכוונה היא לאותה שנה שבה מת אלישע. מצודות:בתחילת השנה, כשיש הרבה עשב שיכולים להאכיל בו את בהמותיהם.

כא וַיְהִי הֵם קֹבְרִים אִישׁ, רד"ק: כאשר התעסקו בקבורת אדם. חז"ל נחלקו האם האיש היה צדיק גדול, שלום בן תקוה, בעלה של חולדה הנביאה, או שהיה רשע גדול שקם לתחייה כי לא היה ראוי שיהיה קבור ליד אלישע,

וְהִנֵּה רָאוּ אֶת הַגְּדוּד,מצודות:הקוברים, ראו את חיילי מואב מגיעים לשלול שלל. וַיַּשְׁלִיכוּ אֶת הָאִישׁ בְּקֶבֶר אֱלִישָׁע, רד"ק:ומרוב פחד הם השליכו את האיש המת למערה שבה היה קבור אלישע. מצודות: השליכו אותו סמוך לקבר.

 מלבי"ם: כיוון שכבר עברה שנה מאז מות אלישע ובשרו כבר התעכל, חשבו האנשים שלא צריך להקפיד על השלכת גופתו לארץ.

וַיֵּלֶךְ וַיִּגַּע הָאִישׁ בְּעַצְמוֹת אֱלִישָׁע,מצודות:כשהשליכו את המת, גופתו התגלגלה והגיעה לקבר אלישע, והגופה נגעה בעצמות אלישע,

 וַיְחִי וַיָּקָם עַל רַגְלָיו,מצודות:המת קם לתחייה ונעמד על רגליו.רלב"ג: ספק אם הרשע רק קם על רגליו ומת שוב מחוץ לקבר או שהצדיק קם תחייה מלאה.

כב וַחֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם לָחַץ אֶת יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי יְהוֹאָחָז.

רד"ק:  בעל סדר עולם טען: אלישע מת בשנה 10 למלכות יואש. רד"ק חלק עליו: אם אנחנו אומרים שיואש הציל את העם עוד בחיי יהואחז אביו, סימן שמות אלישע והמלחמה נגד ארם היו בתחילת מלכותו.

 רלב"ג: מחלק בין הסרת הלחץ מעל ישראל לישועה מלאה.

הסרת הלחץ הייתה בתחילת מלכות יואש, מיד כאשר חזאל מת. אך הישועה הגמורה הייתה רק באמצע מלכות יואש.

כג וַיָּחָן ה' אֹתָם,מצודות:ה' חס על העם. וַיְרַחֲמֵם וַיִּפֶן אֲלֵיהֶם ה' פנה להיטיב להם,  לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב בשל הברית שכרת עם 3 האבות.

 וְלֹא אָבָה הַשְׁחִיתָם,מצודות:ה' לא רצה להשחית את עם ישראל. וְלֹא הִשְׁלִיכָם מֵעַל פָּנָיו עַד עָתָּה,מצודות:וה' לא השליך את העם מעליו, ולא הגלה אותם באותו זמן. הגלות לא התחילה בזמן יהואחז למרות חטאיהם הרבים.

הנביא אומר שכל מי שיקרא את האמור בספר מלכים יידע שבזמן יהואחז עדיין לא התחילה הגלות, ולכן כתב הנביא "עד עתה", כלומר שהגלות עדיין לא התחילה בתקופה זו

כד וַיָּמָת חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם,מצודות:חזאל מלך ארם מת והתחילה תשועה לעם. וַיִּמְלֹךְ בֶּן הֲדַד בְּנוֹ תַּחְתָּיו  במקום חזאל.

כה וַיָּשָׁב יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז וַיִּקַּח אֶת הֶעָרִים מִיַּד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל אֲשֶׁר לָקַח מִיַּד יְהוֹאָחָז אָבִיו בַּמִּלְחָמָה, תרגום:יואש בן יהואחז כבש חזרה מבן הדד בן חזאל את הערים שהוא כבש מיד יהואחז אביו.

 שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הִכָּהוּ יוֹאָשׁ, תרגום:יואש הכה את הדד מלך ארם 3 פעמים, וַיָּשֶׁב אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל, תרגום:והחזיר לישראל את הערים שנכבשו מהם.

הדפסה
אימייל
וואטצפ

מאמרים נוספים

דברי הימים א פרק כ

פרק כ א וַיְהִי לְעֵת תְּשׁוּבַת הַשָּׁנָה, רש"י: כשיש עשבים בשדה להאכיל סוסים (ובני אדם). מצודת דוד: בעת שהשמש שבה אל הנקודה שהייתה בה, בעת

המשיכו לקרוא »

דברי הימים א פרק יט

פרק יט א וַיְהִי, אַחֲרֵי כֵן, וַיָּמָת, נָחָשׁ מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן; וַיִּמְלֹךְ בְּנוֹ, תַּחְתָּיו   ב וַיֹּאמֶר דָּוִיד אֶעֱשֶׂה חֶסֶד עִם חָנוּן בֶּן נָחָשׁ, מצודת דוד: ארז"ל

המשיכו לקרוא »

האתר מתעדכן מידי שבוע במאמר חדש

דילוג לתוכן